SUPREME COURT, APPELLATE DIVISION, FIRST DEPARTMENT,

Luis A. Gonzalez, P.J.
John T. Buckley

James M. Catterson

James M. McGuire

Dianne T. Renwick, JJ.

475-475A-475B-475C
Index 603121/07

X
Dan Rather,
Plaintiff-Respondent-Appellant,
-against-
CBS Corporation,
Defendant-Appellant-Respondent,
Viacom, Inc., et al.,
Defendants-Respondents.
%

Plaintiff Dan Rather appeals from a judgment of the
Supreme Court, New York County (Ira
Gammerman, J.H.O.), entered April 14, 2008,
dismissing the complaint as against the
individual defendants, and bringing up for
review an order, same court and J.H.O.,
entered April 11, 2008, which, inter alia,
granted defendants’ motion to dismiss the
complaint to the extent of dismissing the
causes of action for fraud, breach of the
implied covenant of fair dealing, and
tortious interference with prospective
business relations, and denied the motion to
the extent it sought to dismiss the causes of
action for breach of contract and breach of
fiduciary duty, and from a judgment, same



court and J.H.O., entered September 30, 2008,
dismissing the amended complaint as against
Viacom, Inc. and dismissing the causes of
action for fraud and tortious interference
with contract as against CBS Corporation, and
bringing up for review an order, same court
and J.H.O., entered September 23, 2008, which
granted CBS and Viacom’s motion to the extent
it sought to dismiss the causes of action for
fraud and tortious interference with contract
and denied the motion to the extent it sought
to dismiss the cause of action for breach of
fiduciary duty. Cross appeals from the
aforesaid oxders.

Weil, Gotshal & Manges LLP, New York (James
W. Quinn, Mindy J. Spector and Yehudah L.
Buchweitz of counsel), and CBS Law
Department, New York (Anthony M. Bongiorno
and Mary Catherine Woods of counsel), for
appellant-respondent and respondents.

Sonnenschein Nath & Rosenthal LLP, New York
(Martin R. Gold, Gary Meyerhoff, Edward J.
Reich, Daniel Pancotti, and Zhubin Parang of
counsel), for respondent-appellant.



CATTERSON, J.

This action asserting breach of contract and related tort
claimgs arises out of a September 8, 2004 broadcast that plaintiff
Dan Rather narrated on the CBS 60 Minutes II television program
about then President George W. Bush’s service in the Texas Air
National Guard. Rather alleges that CBS disavowed the broadcast
after it was attacked by Bush supporters, and fraudulently
induced him to apologize personally for the broadcast on national
television as well as to remain silent as to his belief that the
broadcast was true. Rather alleges that, following President
Bush’s re-election, CBS informed him that he would be removed as
anchor of the CBS Evening News. Rather claims that although his
employment agreement required that, in the event he was removed
as anchor, CBS would make him a regular correspondent on 60
Minutes or immediately pay all amounts due under the aggeement
and release him to work elsewhere, CBS kept him on the payroll
while denying him the opportunity to cover important news stories
until May 2006 when it terminated his contract, effective June
2006.

Rather commenced this action against CBS Corporation, Viacom
Inc., and individual defendants Leslie Moonves, Sumner Redstone
and Andrew Heyward in September 2007. He asserted, inter alia,

claims of breach of contract and breach of fiduciary duty against




CBS; claims of fraud against CBS and the individual defendants
and a claim of tortious inducement of breach of contract against
Viacom and the individual defendants.

Now, Rather appeals and defendants CBS Corporation and
Viacom Inc. cross-appeal from orders entered by Supreme Court on
April 11, 2008 and September 25, 2008, which granted defendants’
motion to dismiss the claims for fraud, breach of the implied
covenant of good faith and fair dealing and tortious interference
with contract, and denied defendants’ motion to dismiss the
claims for breach of contract and breach of fiduciary duty.

For the reasons set forth below, this Court finds that the
motion court erred in denying the defendants’ motion to dismiss
the claims for breach of contract and breach of fiduciary duty,
and therefore we find the complaint must be dismissed in its
entirety.

As a threshold matter, we find that Rather’s appeal from the
portion of the April 11, 2008 order that dismissed his fraud
claims against the individual defendants was not rendered
academic by his service of an amended complaint against the

remaining defendants. See Velez v. Feinstein, 87 A.D.2d 309,

312-313, 451 N.Y.S8.2d 110, 113 (1982), lv. dismissed in part,

denied in part, 57 N.Y.2d 737, 454 N.Y.S.2d 987, 440 N.E.2d 1334

(1282). Moreover, for reasons set forth below, we find that




Rather’s service of a second amended complaint does not render
moot his cross appeal from that portion of the September 25, 2008
order that dismissed his fraud claim. On the record before us,
we assume, without deciding, that Rather’s claim of breach of the
implied covenant of good faith and fair dealing asserted as
against CBS in the original complaint may also properly be

reviewed. cf. O'Ferral v. City of New York, 8 A.D.3d 457, 459,

779 N.Y.S.2d 90, 91 (1%° Dept. 2004) (since court granted leave
to file amended complaint that superseded original complaint,
issue of disposition of claim included in original but not in
amended complaint is academic).

At the outset, we find that Supreme Court erred in declining
to dismiss Rather’s breach of contract claim against CBS. Rather
alleges that he delivered his last broadcast as anchor of the CBS
Evening News on March 9, 2005, and that, since he was only
nominally assigned to 60 Minutes II and then 60 Minutes, he
should have received the remainder of his compensation under the
agreement in March 2005. Rather claims that, in effect, CBS
“warehoused” him, and that, when he wasg finally terminated and
paid in June 2006, CBS did not compensate him for the 15 months
“when he could have worked elsewhere.” This claim attempts to
gloss over the fact that Rather continued to be compensated at

his normal CBS salary of approximately $6 million a year until




June 2006 when the compensation was accelerated upon termination,
consistent with his contract.

Contractually, CBS was under no obligation to “use
[Rather’s] services or to broadcast any program” so long as it
continued to pay him the applicable compensation. This “pay or
play” provision of the original 1979 employment agreement was
specifically reaffirmed in the 2002 Amendment to the employment
agreement.

That Amendment also provided, in subparagraph 1(g), that if
CBS removed Rather as anchor or co-anchor of the CBS Evening News
and failed to assign him as a correspondent on 60 Minutes II or
another mutually agreed upon position, the agreement would be
terminated, Rather would be free to seek employment elsewhere,
and CBS would pay him immediately the remainder of his weekly
compensation through November 25, 2006.

We agree that subparagraph 1(g) must be read together with
the subparagraph 1(f), which provided that if CBS removed Rather
from the CBS Evening News, it would assign him to 60 Minutes II
“as a full-time Correspondent,” and if 60 Minutes II were
canceled, it would assign him to 60 Minutes as a correspondent
“to perform services on a regular basis.” However, this
construction does not render any language of the agreement

inoperative, since, consistent with the “pay or play” clause,



neither subparagraph 1(g) nor 1(f) requires that CBS actually use
Rather’s services or broadcast any programs on which he appears,
but simply retains the option of accelerating the payment of his
compensation under the agreement if he is not assigned to either
program.

It is clear that subparagraph 1(g) applies only to a
situation where CBS removed Rather as anchor of CBS Evening News
and then failed to assign him “as a Correspondent on 60 Minutes
IT.” The amended complaint alleges that when Rather no longer
performed anchor duties at CBS, he was assigned to 60 Minutes II.
Thus, Rather implicitly concedes that CBS fully complied with
subparagraph 1(g).

Supreme Court erred in finding that subparagraph 1(g)
modified the “pay or play” provision when it ignored the initial
prefatory clause to the rest of that subparagraph, which states
“[e]lxcept as otherwise sgpecified in this Agreement.” As the
defendants correctly assert, the seven words are crucial because
they require subparagraph 1(g) to be read together with the “pay
or play” provision, and thus, subparagraph 1(g) cannot modify the
“pay or play” provision to mean that CBS must utilize Rather in
accordance with some specific standard by featuring him in a
sufficient number or types of broadcasts. As the defendants

aptly observed, “the notion that a network would cede to a



reporter editorial authority to decide what stories will be aired
is absurd.”

Rather’s claim for lost business opportunities due to CBS'’s
failure to release him to seek other employment is insufficiently
supported. Since, according to Rather’s own allegations, an
immediate result of the September 8, 2004 broadcast was criticism
that he was biased against Bush, it would be speculative to
conclude that any action taken by CBS would have alone
substantially affected his market wvalue at that time. Rather’s
claim for damages for loss of reputation arising from the alleged

breach of contract is not actionable. Dember Constr. Corp. V.

Staten Is. Mall, 56 A.D.2d 768, 392 N.Y.S.2d 299 (1°° Dept.

1977) .

Rather’s cause of action for breach of fiduciary duty must
also be dismissed. Supreme Court held that the issue of “whether
a fiduciary duty has been created in the course of the long
relationship between Rather and CBS is really a question of
fact.” Previously, the court determined that “the length of
[Rather’s] contractual relationship with [CBS], and the nature of
the service that [Rather] performed under his contracts” created
an issue of fact that could not be resolved on motion. This was
error.

Rather claims that his “four-decade history” with CBS



constituted a “special relationship that imposed fiduciary duties
upon CBS toward [Rather].” The law in this Department, and
indeed enunciated in every reported appellate-division-level
case, 1is that employment relationships do not create fiduciary
relationships. Simply put, “[the employer] did not owe

plaintiff, as employee, a fiduciary duty.” Angel v. Bank of

Tokyo-Mitsubishi, Ltd., 39 A.D.3d 368, 370, 835 N.Y.S.2d 57, 60

(1% Dept. 2007), citing Weintraub v. Phillips,_ Nizer, Benijamin,

Krim & Ballon, 172 A.D.2d 254, 568 N.Y.S.2d 84 (1%* Dept. 1991);

see Schenkman v. New York Coll. Of Health Professionals, 29
A.D.3d 671, 672, 815 N.Y.S.2d 159, 161 (2d Dept. 2006)
(“[employees] failed to plead any facts demonstrating how the
arm’s-length, employer-employee relationship [...] gave rise to

any fiduciary duty.”); Cuomo v. Mahopac Natl. Bank, 5 A.D.3d 621,

622, 774 N.Y.S.2d 779, 780 (2d Dept. 2004), lv. denied, 3 N.Y.3d
607, 785 N.Y.S.2d 25, 818 N.E.2d 667 (2004).

The length of Rather’s tenure at CBS is irrelevant to, and
does not support, this claim of a fiduciary relationship (gee

e.g., Michnick v. Parkell Prods., 215 A.D.2d 462, 626 N.Y.S.2d

265 (2d Dept. 1995)), nor does Rather’s status as “the public
face of CBS News after Walter Cronkite retired [...].” See e.qg.
Maas v. Cornell Univ., 245 A.D.2d 728, 666 N.Y.S.2d 743 (3d Dept.

1997) .



Supreme Court’s reliance on Apple Records v. Capitol Records

(137 A.D.2d 50, 529 N.Y.S.2d 279 (1% Dept. 1988)) and Wiener v.

Lazard Freres & Co. (241 A.D.2d 114, 672 N.Y.S.2d 8 (1°° Dept.

1998)), was also error. Unlike in Apple Records, where fledgling
musicians ultimately became a worldwide music phenomenon known as
the Beatles, Rather was an established correspondent represented
by a leading talent agent, who negotiated a contract that was
extensively amended several times, that paid Rather a lucrative
salary, and that detailed, in 50 pages, everything from his
assignments and on-air work at CBS Evening News to requirements

that he attend rehearsals and join the union. See Faulkner v

Arista Records LLC, 602 F.Supp.2d 470, 484 (S.D.N.Y. 2009)

(“there are no facts here to suggest that the dealings between
the Rollers and Arista were anything other or more than
garden-variety arm’s length transactions”).

The Apple Records court also made plain that the defendant

was not only the exclusive distributor of and manufacturer of the
Beatles’ recordings but also that the Beatles “entrusted their
musical talents” to the defendant over a period of many years
commencing when the Beatles were “still unacclaimed.” Apple

Records, supra, 137 A.D.2d at 57, 529 N.Y.S.2d at 283. No such

exclusive distributor relationship exists in the instant case.

(See e.g. Zimmer-Masgiello, Inc. v. Zimmer, Inc., 159 A.D.2d 363,

10



552 N.Y.S.2d 935 (1% Dept. 1990)), nor can Rather argue that he
“entrusted” his particular talents to CBS. Indeed, it may well be
that Apple Records will remain a singular holding because of its
application to a phenomenon (unacclaimed artists who were also
unsophisticated businessmen thrust to the pinnacle of success at
warp speed) that’s not likely to be seen again, not even on
American Idol.

Similarly, Supreme Court improperly relied on Wiener, where
we found that the plaintiff specifically alleged that employees
of the defendant acted on the plaintiff’s behalf in conducting
negotiations with a bank, and that they relied on the defendant’s
“expertise and reputation” as well as certain connections inside
the management of the bank. 241 A.D.2d at 123, 672 N.Y.S.2d at
15. It simply cannot be argued that CBS acted as Rather’s agent
when Rather employed his own agent to negotiate with CBS for
Rather’s benefit. Any claim to the contrary is belied by both
the evidence and common sense.

We affirm dismissal of Rather’s fraud claims against CBS and
the individual defendants although we find that Supreme Court
erred in its rationale for the dismissal as it also erred in
rejecting the defendants’ other challenges to the fraud claim.

We take judicial notice of Rather’s second amended complaint

(hereinafter referred to as “SAC”) filed by leave of Supreme

1.4,



Court on July 27, 2009, and by separate order, as a matter of
discretion in the interest of judicial economy, we deny Rather’s
motion to withdraw that portion of his appeal relating to the
dismissal of his fraud claim.

The SAC repleads the fraud claim in an attempt to remedy the
defects to which Supreme Court pointed in its dismissal of the
claim in its September 25, 2008 oxrder. However, Supreme Court
erred in its rationale for the dismissal in holding that Rather
“failed to allege [...] that his financial compensation at HDNet
[...] is less than he would have received had his contract been
renewed.” Thus, the mere inclusion of Rather’s actual annual
compensation at HDNet is not helpful to his case, and would not
be helpful to his case before this Court at any future date.

Rather alleges that wvarious misrepresentations ( e.g.,
promises to publicly defend his reputation and to conduct an
independent investigation into the 2004 broadcast, and assurances
that CBS intended to use his talents fully and to extend his
contract, which was due to expire on November 25, 2006) induced
him to remain silent about his role in the broadcast and to
remain with CBS, where he was allegedly “warehoused” until the
completion of his contract. As a result, he alleges he suffered
money and reputation damages. Relying on Rather’s well-footnoted

appellate brief, this Court was already cognizant of his argument

12




that, following the completion of his CBS contract, his
compensation at HDNet was less than the $4 million a year
established as an approximate market rate for comparable
journalists. However, for reasons set forth here, this
information was not required for our analysis, and the lack of it
was not the reason for affirming dismissal.

It is hornbook law that,

“In an action to recover damages for fraud, the plaintiff

must prove a misrepresentation or a material omission of

fact which was false and known to be false by defendant,

made for the purpose of inducing the other party to reply

upon it, justifiable reliance of the other party on the

misrepresentation or material omission, and injury.”

Lama Holding Co. v. Smith Barney, 88 N.Y.2d 413, 421, 646

N.¥.s8.2d 76, 80, 668 N.E.2d 1370, 1373 (1996), citing Channel

Master Corp v. Aluminum Ltd. Sales, 4 N.Y.2d 403, 176 N.Y.S.2d

259, 151 N.E.2d 833 (1958). Supreme Court properly dismissed
Rather’s fraud claims for failure to allege pecuniary loss.

“The true measure of damage is indemnity for the actual
pecuniary loss sustained as the direct result of the wrong
or what is known as the out-of-pocket rule. Under this rule,
the loss is computed by ascertaining the difference between
the value of the bargain which a plaintiff was induced by
fraud to make and the amount or value of the consideration
exacted as the price of the bargain. Damages are to be
calculated to compensate plaintiffs for what they lost
because of the fraud, not to compensate them for what they
might have gained. Under the out-of-pocket rule, there can
be no recovery of profits which would have been realized in
the absence of fraud.” Lama, 88 N.Y.2d at 421, 646 N.Y.S.2d
at 80 (internal quotation marks and citations omitted) .

13




Thus, under Lama Holding Co. and its progeny, Rather was

required to plead that he had something of value, was defrauded
by CBS into relinquishing it for something of lesser value, and
that the difference between the two constituted Rather’s
pecuniary loss.

Rather’s claim that, but for CBS’ fraud, he could have had
more remunerative employment than that which he ultimately
obtained at HDNet is unavailing. “[Tlhe loss of an alternative
contractual bargain [...] cannot serve as a basis for fraud or
misrepresentation damages because the loss of the bargain was
‘undeterminable and speculative.’” Lama, 88 N.Y.2d at 422, 646
N.Y.S.2d at 80, guoting Dress Shirt Sales v. Hotel Martinigue
Assoc., 12 N.Y.2d 339, 344, 239 N.Y.S.2d 660, 664, 190 N.E.2d 10,
13 (1963); see Geary v. Hunton & Williams, 257 A.D.2d 482, 684
N.Y.S.2d 207 (1%® Dept. 1999).

Rather claims, based on his value and the value of gimilar
professionals in the industry, that he would have been paid $4
million annually from 2005 through 2010. However, while claiming
that he had an “agreement-in-principle” with CBS in the summer of
2004 to extend his contract, he alleges in the amended complaint
that he had an unwritten “proposal” that “contemplated” a
contract extension, and the terms of the proposal were

compensation of $4 million for the first 19 months and $2 million

14




annually thereafter. Rather admits that, the broadcast and its
aftermath aside, CBS was already contemplating that he would step
down from the anchor position in 2006 and assume a reduced role.

As to lost opportunities in the trade, while Rather has
shown his own track record of earnings and the earnings of other
trade professionals, his future earnings are speculative, because
there is no basis to conclude that his employment status would
not have changed, regardless of CBS’s actions, once he determined
to make the broadcast. Rather never identified a single
opportunity with specified terms that was actually available to
him and which he declined to accept because of CBS’ actions.

Even if Rather pled pecuniary loss sufficiently to satisfy
the Lama standard, his claim would nonetheless fail. Although
allegations that defendants made statements to the general
public, for example, that they falsely blamed Rather for alleged
errors in the broadcast, may constitute a defamation claim (see
Morrison v. National Broadcasting Co., 19 N.Y.2d 453, 458-459,
280 N.Y.S.2d 641, 644, 227 N.E.2d 572, 574 (1967)), they are
time-barred. Furthermore, Rather’s claim of under-use merely
recasts his breach of contract claim in terms of fraud. See

Wegman v Dairvlea Coop., 50 A.D.2d 108, 113, 376 N.Y.S.2d 728,

734-735 (1975), lv. dismissed, 38 N.Y.2d 918, 382 N.Y.S.2d 979,

346 N.E.2d 817 (1976), and CBS’s alleged promise to extend

15




Rather’s contract constitutes a non-actionable statement of

future intent. See Laura Corio, M.D., PLILC v R. Lewin Interior

Design, Inc., 49 A.D.3d 411, 412, 854 N.Y.S.2d 55, 56-57 (1=t

Dept. 2008).
Even if Rather had alleged “a breach of duty which is
collateral or extraneous to the contract between the partiesg”

Krantz v Chateau Storeg of Canada, 256 A.D.2d 186, 187, 683

N.Y.S.2d 24, 25 (1% Dept. 1998) (internal quotation marks and
citations omitted), he failed to adequately allege damages.

To the extent Rather claims that he should have been
released from the agreement earlier to pursue other
opportunities, this claim is duplicative of his breach of
contract claim. See Non-Linear Trading Co. v. Braddis Assoc., 243
A.D.2d 107, 118, 675 N.Y.s.2d 5, 13 (1°° Dept. 1998). Similarly,
Rather’s claim for breach of the implied covenant of good faith
and fair dealing was properly dismissed by Supreme Court for

being duplicative of his breach of contract claim. See Canstar v.

Jones Constr. Co., 212 A.D.2d 452, 622 N.Y.S8.2d 730 (1% Dept.

1995) .

Finally, Supreme Court properly dismissed the claim of
tortious interference with a contract as against CBS and Viacom.
First, CBS asserts correctly that Viacom is not a proper party to

this action. Documentary evidence demonstrates that on December

16



31, 2005, Viacom (old Viacom) split into two publicly traded
companies named Viacom (new Viacom) and CBS Corporation, the
latter retaining all of the liabilities concerning CBS’s
broadcasting business. Thus, the motion court correctly found
that new Viacom carries no liability for old Viacom’s acts in
this suit. Second, as to the claim against CBS, the court
correctly applied the economic interest doctrine to dismiss this
claim against the corporate defendant. See White Plains Coat &

Apron Co., Inc. v. Cintas Corp., 8 N.Y.3d 422, 835 N.Y.S.2d 530,

867 N.E.2d 381 (2007). Rather’s bare allegations of malice do
not suffice to bring the claim under an exception to the economic
interest rule. See Ruha v. Guior, 277 A.D.2d 116, 717 N.Y.S.2d 35
(1%t Dept. 2000). Since on appeal, Rather has not addressed his
argument as to this cause of action to the individual defendants,
we deem the argument abandoned. In any event, there ishno
particularized pleading of allegations that the acts committed by
the individual corporate employees were either beyond the scope
of their employment or motivated by their desire for personal
gain. See Petkanas v. Kooyman, 303 A.D.2d 303, 305, 759 N.Y.S.2d
1, 2 (1°t Dept. 2003).

Accordingly, the judgment of the Supreme Court, New York
County (Ira Gammerman, J.H.O.), entered April 14, 2008,

dismissing the complaint as against the individual defendants,

17



and bringing up for review an order, same court and J.H.O.,
entered April 11, 2008, which, inter alia, granted defendants’
motion to dismiss the complaint to the extent of dismissing the
causes of action for fraud, breach of the implied covenant of
fair dealing, and tortious interference with prospective business
relations, and denied the motion to the extent it sought to
dismisg the causes of action for breach of contract and breach of
fiduciary duty, should be modified, on the law, to grant the
motion to dismiss the causes of action for breach of contract and
breach of fiduciary duty, and otherwise affirmed, with costs.
Judgment, same court and J.H.O., entered September 30, 2008,
dismissing the amended complaint as against Viacom, Inc. and
dismissing the causes of action for fraud and tortious
interference with contract as against CBS Corporation, and
bringing up for review an order, same court and J.H.O.,,entered
September 23, 2008, which granted CBS and Viacom’s motion to the
extent it sought to dismiss the causes of action for fraud and
tortious interference with contract and denied the motion to the
extent it sought to dismiss the cause of action for breach of
fiduciary duty, should be modified, on the law, to dismiss the
remaining causes of action against CBS, and otherwise affirmed,

with costs. Plaintiff’s appeals from the aforesaid orders should

18



be dismissed, without costs, as subsumed in the appeals from the
respective judgments. The Clerk is directed to enter judgment in
favor of defendant CBS dismissing the amended complaint as
against it.

All concur.

THIS CONSTITUTES THE DECISION AND ORDER
OF THE SUPREME COURT, APPELLATE DIVISION, FIRST DEPARTMENT.

ENTERED: SEPTEMBER 25, 2008

19



